Det trygga, familjära och moderna valet – sedan 1999
Tryggt och säkert
Det ska kännas tryggt för dig att besöka oss. Det är vårt löfte till dig som patient och det är något som vi har arbetat för att upprätthålla sedan 1999.
Några bidragande faktorer till trygghet är att vi har rapporterat in till Nationella Kataraktregistret och Sveriges regioner sedan starten 1999. För att kunna göra detta måste man först vara ackrediterad som vårdgivare. Vi blir kvalitetskontrollerade, rapporterar in resultat av ögonoperationer och håller en hög hygienstandard. För våra privata synfelsbehandlingar ingår alltid vår 5-åriga trygghetsgaranti, helt utan extra kostnader. Den tekniska utrustningen överses på löpande basis och vi ser alltid till att ha de senaste uppdateringarna som i sin tur leder till ett säkrare resultat.
Vi arbetar löpande med patientsäkerhetsinitiativ. Under 2018 lanserade vi en digital app som hjälper patienter med bättre information i sin behandlingsresa. Detta är vi ensamma om inom vår bransch och vi har hjälpt tusentals patienter med rätt information i rätt tid.
Efter många års arbete med synfelsoperationer och ögonsjukvård, såväl privat som åt landstingen, har vi uppnått en hög nivå av säkerhet och hygienstandard för att minimera riskfaktorer i samtliga moment. Våra patienter möts inte av löpande band-principer, men vi strävar alltid efter ett smidigt och tydligt förfarande med rätt resursanvändning och fördelning.
Tyvärr går det aldrig att förhindra vissa avvikelser när det gäller kirurgi. Förväntningar är mycket viktigt och det kartlägger vi med dig som patient innan en behandling. Ögonkirurgi är som vilket kirurgiskt ingrepp som helst och dessa har något gemensamt: det finns alltid en risk. Detta förklarar vi för dig på ditt besök hos oss.
Vi är den största familjeägda ögonkliniken i Sverige – och för att fortsätta driva vår verksamhet framåt – när de flesta andra aktörerna blir förvärvade – krävs det hög kvalitet, kompetens och uppföljning. Vi strävar efter hög kvalitet på samtliga av våra kliniker och det innebär att vi gör rätt saker i rätt tid och alltid levererar en högkvalitativ vård. En högt kompetent personal är därför mycket viktigt för oss för att sköta uppföljning av avvikelser, vilket i sin tur ger oss möjlighet till ständiga förbättringar.
Vår tillgänglighet har varit hög sedan 1999, vilket har lett till att vi har haft ett stort remissflöde från optiker och sjukhus runtom i Sverige sedan begynnelsen. Vi kan även hjälpa patienter från andra län som önskar snabbare ögonsjukvård än vad som kan ges i det egna länet.
Informationssäkerhet
Det sker fortlöpande bedömningar huruvida det finns risker för händelser som kan medföra risk kring patientinformation och om den är utsatt för fara. Vi är väl vana att hantera skyddad information då vi som vårdverksamhet redan efterföljer patientdatalagen.
Under 2017 genomgick vi en förberedande process för en ny policy avseende personuppgiftsbehandling för att efterleva riktlinjerna i dataskyddsförordningen (GDPR) som trädde i kraft i maj 2018. GDPR ersatte då personuppgiftslagen. Vi etablerade och säkerställde en ny informationssäkerhets- och personuppgiftspolicy i samband med detta.
Det är av yttersta vikt att våra medarbetare är väl införstådda i GDPR och besitter en förmåga att hantera informationssäkerhetsfall för att vår verksamhet ska fungera korrekt. Det är därför som vi gör ständiga förbättringar och kontroller kring detta lokalt på våra kliniker.
Dataskyddsombudet utseddes i slutet av 2017 och har som uppgift att hantera eventuella fall å hela verksamhetens vägnar.