Något har gått fel med min behandling
Även om risken är mycket liten att att något går fel med din behandling eller om du inte kommer upp i förväntat resultat , har du fortfarande rättigheter. Det kan dock skilja sig åt beroende på ögonklinik.
Vad ska jag göra om jag anser att kliniken har felbehandlat mig?
Då ska du först och främst kontakta kliniken. Gäller det något inom offentligt finansierad ögonsjukvård skall kliniken utreda vad som har hänt. Vid behov skall kliniken sedan vidta åtgärder för att se till att det inte sker igen.
Svarar inte kliniken inom fyra veckor eller om du inte är nöjd med klinikens svar kan du gå vidare och anmäla ditt klagomål hos IVO. Behöver du stöd för att göra din anmälan kan du vända dig till motsvarande regions patientnämnd.
För att IVO skall utreda ditt fall krävs det att du har blivit utsatt för en allvarlig händelse inom hälso- och sjukvård, vilket ska ha lett till bestående besvär eller avsevärt ökat vårdbehov. Det gäller exempelvis även om du har känt dig hotad eller påverkad avseende ditt självbestämmande, integritet eller rättslig ställning.
IVO utreder inte frågor om ekonomisk ersättning. I dessa fall kan du vända dig till Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag (LÖF).
Min operation gjorde jag privat och inte inom den offentligt finansierade vården.
Då är det viktigt att du först (och gärna före din behandling) kontrollerar om kliniken har en patientförsäkring och vilken slags trygghetsgaranti som erbjuds.
Vid trygghetsgaranti gäller till exempel undersökningar efter din operation, att du kan nå kliniken utanför arbetstid, att korrigerande re-operationer ingår och vilken tid detta gäller. Det sistnämnda är viktigt eftersom det tar lång tid för ett öga att läka efter en operation och detsamma gäller för en s.k. re-operation. Denna process med efterföljande kontroller kan sträcka sig över flera år. Trygghetsgarantin brukar stå specificerad redan på klinikens hemsida.
Om det finns en patientförsäkring innebär det att du vid privata behandlingar – som ögonlaser eller linsbyte – redan har ett skadeståndsförfarande där du kan göra din anmälan. Där kan du även få ekonomisk ersättning.
Om kliniken är oförsäkrad och/eller inte har en tillräckligt täckande trygghetsgaranti blir det genast svårare. Alternativet som återstår är att försöka göra en anmälan hos Patientförsäkringsföreningen (PFF).