Vårda Ögon släpper app för eftervården
Först inom ögon med unik app för eftervården
Uppdatering: Appen finns nu både på Google Play (Android) och App Store (iOS)!
Vårda Ögonkliniks kvalitetsgrupp ser ständigt på möjligheter hur vi kan erbjuda våra patienter en ännu säkrare och tryggare behandling. Därför har vi nu i samarbete med NöjdPatient utvecklat en helt skräddarsydd app med huvudfokus på eftervården efter patientens ögonoperation.
”Det är dags att lyfta seriositeten – för oss och vår bransch”
”Vi utför operationer inom ögon, och när det handlar om syn skall det aldrig tas lättvindigt. Därför skall man alltid se över de punkter man kan förbättra, det finns inget annat alternativ. Det är att ta ansvar inom ett mycket viktigt område och lyfta seriositeten för oss och vår bransch: Eftervården, särskilt inom ytbehandlingar, har en lång medicineringsfas och även om vi informerar noggrant under en så pass kritisk fas så händer det att kunder missar saker ibland”, menar Max Jönsson, Marknadsansvarig för Vårda Ögon.
Vårda Ögon är idag den första ägaren av den här typ av app i Sverige inom ögonkirurgi. Samtliga Vårda Ögon på 4 orter erbjuder nu sina kunder och patienter detta som ett komplement inför sin ögonbehandling.
”Skräddarsydd och byggd från grunden. Teknisk suveränitet”
NöjdPatient är huvudsakligen en tjänst för eftervården och allt som hör därtill. Patienten använder den för att hålla koll på exempelvis mediciner, ögondroppar och dosering. Som patient får man även tips och råd om vad man bör göra, samt vad man bör undvika. All information är lättillgänglig via din smartphone och du får lokala notifikation med relevant information i rätt tid.
”Det är många som inte tänker på det, men det är ett faktum att eftervården nästan är lika viktig som själva operationen. Det går även i linje med Vårda Ögonkliniks tekniska suveränitet med deras unika ytbehandlingsmetod NoCut® fast nu inom ett nytt område”, menar grundaren Jacob Remanius.
Patientsäkerheten ökar således för patienten eftersom man blir påmind om allt viktigt kring sin behandling. Det är något som många kunder idag efterfrågar. Många har svårt att hålla reda på pappersblanketter som kliniker oftast lämnar ut innan och efter operation.
Det började med en enkel fråga
Jacob Remanius, en av grundarna bakom bolaget NöjdPatient berättar att han i början på 2018 träffade en gammal bekant som sa: ”Vårda Ögon skulle ha haft en app som påminner en om ögondroppar och annat, för jag är så himla dålig på att komma ihåg saker och jag tappar alltid bort papper”.
Det är av stor vikt att patienter får den här informationen på ett modernt och effektivt sätt, enligt Vårda Ögonklinik själva.
De två grundarna Jacob Remanius och Thomas Johansson har bakgrund inom vård-och IT-sektorn. Med rätt kombination av kompetenser och erfarenhet av patientfrågor utvecklades denna tjänst som är skräddarsydd efter Vårda Ögonkliniks behov och framförallt deras patienter.
Huvudsyftet bakom tjänsten är hjälpa patienter att känna sig tryggare genom hela förloppet och i slutändan uppnå bättre resultat.